![]() | |||||
![]() |
![]() | ||||
Openbaar rapport | |||||
| |||||
Verzoekschrift van de heer X te Nijmegen
de Directie Grondgebied van de gemeente Nijmegen.
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen. | |||||
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
2. In reactie op verzoekers klacht dat de betrokken medewerker niet kon volstaan met de weigering om zijn vraag aan de welstandscommissie voor te leggen en het niet juist was dat hij eerst tijdens de hoorzitting was geïnformeerd over de onmogelijkheid om zich rechtstreeks tot de welstandscommissie te wenden, erkent het college van burgemeester en wethouders dat door de betrokken ambtenaar over de - inhoud van de - adviesfunctie van de welstandscommissie geen mededeling was gedaan.
3. Ingevolge het bepaalde in de Verordening Nijmeegse Welstandscommissie heeft de welstandscommissie van de gemeente Nijmegen tot taak om advies uit te brengen ten behoeve van de toepassing van de voorschriften betreffende de welstand (zie ACHTERGROND, onder 1). Ter uitvoering van deze taak kan de welstandscommissie tevens op verzoek van het college van burgemeester of wethouders of op eigen initiatief advies uitbrengen over andere zaken waarbij de welstand in het geding is of kan zijn. 4. In zijn standpunt dat het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk is voor de handhaving van de welstandscriteria kan het college van burgemeester en wethouders worden gevolgd. De aan de welstandscommissie gerichte brief van verzoeker van 6 november 2000 dient dan ook te worden aangemerkt als een verzoek aan het college om het, in een bosrijke omgeving geplaatste, verlichtingselement te verwijderen dan wel verantwoord in te passen. 5. Het is een vereiste van behoorlijkheid dat bestuursorganen burgers adequaat informeren over de afdoening van bij deze bestuursorganen ingediende verzoeken. Het uitgangspunt van de overheid moet zijn dat op brieven van burgers in beginsel een schriftelijke reactie volgt. De aanduiding 'in beginsel' wijst evenwel op een voorbehoud, namelijk het voorbehoud dat niet altijd schriftelijk hoeft te worden gereageerd. De telefoon is een bijzonder snel communicatiemiddel en kan in vergelijking met een schriftelijke reactie tijdsbesparend werken. Een voordeel van de telefoon is bovendien dat nieuwe vragen die bij de indiener van het verzoek opkomen direct kunnen worden beantwoord. 6. Gelet op het vorenstaande en de binnen de gemeente Nijmegen gehanteerde advies-lijn heeft de betrokken ambtenaar kunnen volstaan met verzoeker telefonisch te wijzen op het feit dat hetgeen verzoeker aan de orde stelde buiten het taakgebied van het college van burgemeester en wethouders viel en derhalve niet aan de welstandscommissie zou worden voorgelegd. | ||
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
7. In het onderhavige geval had het echter in de rede gelegen om verzoeker tijdens het telefonisch contact op 7 december 2000 tevens te wijzen op de onmogelijkheid voor burgers om rechtstreeks bij de welstandscommissie advies te vragen. In zoverre is de onderzochte gedraging niet behoorlijk. | ||
III. | Ten aanzien van het standpunt van de directeur van de Directie Grondgebied. | |
1. In reactie op verzoekers klacht dat de directeur zich in zijn brief van 19 januari 2001 ten onrechte op het standpunt stelt dat het voor burgers niet mogelijk is om rechtstreeks advies te vragen aan de welstandscommissie erkent het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen dat in de brief ten onrechte niet staat vermeld dat de welstandscommissie naast gevraagd ook ongevraagd adviezen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen kan uitbrengen.
2. Zoals hiervoor (zie II. onder 3., 4. en 5.) is opgemerkt is het college van burgemeester en wethouders verantwoordelijk voor de juiste behandeling van brieven en andere berichten betreffende de welstand. Overeenkomstig de daarvoor gehanteerde advieslijn kan dit betekenen dat deze brieven en andere berichten in voorkomende gevallen moeten worden doorgeleid aan de welstandscommissie. Dit betekent echter geenszins dat de directeur van de Directie Grondgebied zich ten onrechte op het standpunt heeft gesteld dat het voor burgers niet mogelijk is om een rechtstreeks advies te vragen aan de welstandcommissie. 3. Voorzover verzoeker stelt dat de welstandscommissie zelf zou moeten kunnen uitmaken wat zij wel en niet van voldoende importantie acht en burgers derhalve wel zaken onder de aandacht van de welstandscommissie moeten kunnen brengen geldt dat de bevoegdheid van de welstandscommissie om op eigen initiatief advies uit te brengen is vastgelegd in artikel 2, derde lid van de Verordening Nijmeegse Welstandscommissie. 4. Blijkens de toelichting op deze verordening (zie ACHTERGROND onder 2.) is de bevoegdheid van de welstandscommissie om op eigen initiatief advies uit te brengen beperkt tot het uitbrengen van een welstandsadvies over meer algemene zaken, waarbij gedacht kan worden aan (ontwerp)structuur- of bestemmingsplannen, (ontwerp)verordeningen of over (concept)visies, -nota's of -notities welke betrekking hebben op of raakvlakken hebben met welstand. Het door verzoeker aan de orde gestelde in zijn brief van 6 november 2000 behoort hiertoe niet. De onderzochte gedraging is, behoudens wat betreft het ontbreken in de brief van 19 januari 2001 van de verwijzing naar de mogelijkheid van de welstandscommissie om op eigen initiatief advies uit te brengen, behoorlijk. | ||
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hij wist mij te melden dat vanwege de 'importantie' (lees: gebrek aan importantie) mijn vraag niet aan de Welstandscommissie voorgelegd zou worden. (...) Dergelijke tl-buizen zijn volgens hem vergunningvrij.
Met een dergelijke telefonische reactie neem ik geen genoegen. Als ik mij tot de Welstandscommissie wend, wens ik niet op een dergelijke wijze 'afgescheept' te worden. Ik verwacht van of namens de commissie een serieus antwoord op de gestelde vraag (ook al is dat negatief)." | |
4. Naar aanleiding van de door hem ingediende klacht werd verzoeker op 8 januari 2001 gehoord. In het verslag van deze hoorzitting staat onder meer het volgende opgenomen: | ||
![]() |
"De (gemachtigde, namens de directeur van de Directie Grondgebied; N.o.) geeft aan dat een rechtstreeks advies vragen aan de welstandcommissie niet mogelijk is. Het is alleen B&W die advies kunnen vragen aan de welstandcommissie. De vraag van (verzoeker; N.o.) had sowieso gericht aan B&W moeten zijn." | |
5. In zijn beslissing op de door verzoeker ingediende klacht schreef de directeur van de Directie Grondgebied op 19 januari 2001 onder meer het volgende: | ||
![]() |
"U beklaagt zich erover dat een vraag van u aan de welstandcommissie niet schriftelijk door de welstandcommissie is beantwoord doch slechts telefonisch werd afgedaan door de (betrokken ambtenaar; N.o.).
Tijdens de hoorzitting is met u doorgesproken dat aan de welstandcommissie door burgers niet rechtstreeks advies kan worden gevraagd. De welstandcommissie adviseert alleen op verzoek van burgemeester en wethouders. Bovendien is hetgeen u onder de aandacht gebracht wilde hebben van dergelijke geringe omvang dat hiervoor geen vergunning is vereist en dit dus buiten het taakgebied van burgemeester en wethouders valt. | |
B. | STANDPUNT VERZOEKER | |
1. Voor het standpunt van verzoeker wordt verwezen naar de klachtformulering onder
KLACHT.
2. Verzoeker gaf in zijn verzoekschrift, ontvangen op 27 februari 2001, onder meer het
volgende aan: | ||
![]() |
"Mijn voornaamste grief betreft het feit dat pas tijdens de hoorzitting op 8 januari 2001 bleek dat ik mij niet rechtstreeks tot de Welstandscommissie kan wenden. Dergelijke brieven van burgers worden door de Welstandscommissie namelijk niet beantwoord. | |
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Woningwet). Op grond van zo'n welstandsadvies kunnen burgemeester en wethouders de eigenaar aanschrijven om de ernstige ontsiering ongedaan te maken. Ook het uitbrengen van welstandsadvies in het kader van een bezwaar- of beroepsprocedure kan gebaseerd worden op lid 3. Bij ongevraagd advies kan gedacht worden aan het uitbrengen van welstandsadvies over (ontwerp) structuur- of bestemmingsplannen, (ontwerp) verordeningen of over (concept) visies, - nota's of - notities welke betrekking hebben op of raakvlakken hebben met welstand." | |