![]() Rapport van bevindingen ex art. 14, lid 1 Verordening op de gemeentelijke Ombudsman kenmerk: 202-96 |
![]() | ||
Klacht van de heer R. Essers over de wijze waarop de gemeente en de dienst V&M in het bijzonder zijn omgegaan met faxberichten. bestuurlijk verantwoordelijken: de wethouders Wellen en Janssen ambtelijk verantwoordelijken: de directeuren van de Bestuursdienst en de dienst Volkshuisvesting en Milieu. Ontvankelijkheid De klacht is ontvankelijk aangezien de eerste instantie is afgedaan op 15 maart 1996 Formuleren van de klacht De gemeente is nalatig bij het beantwoorden van faxberichten van de heer Essers. Deze nalatigheid geldt zowel ten aanzien van de (bevestiging van de) ontvangst en interne doorzending als ten aanzien van de beantwoording. (klachtbrief is als bijlage bijgevoegd) toelichting van de heer Essers op 7 mei 1996 1. de status van een fax is kennelijk niet duidelijk 2. het gebruik van de fax van de voorzitter van de raadscommissie impliceert niet dat de secretaris ervan het bericht ook krijgt 3. op berichten die wel aankomen, wordt niet gereageerd: geen ontvangstbevestiging en geen behandelberichten. 4. uit het antwoord van de dienst V&M blijkt dat het gebruik van de verkeerde fax "het pakkie an" van de directeur van V&M niet is. Echter, de burger richt zich tot "de gemeente". Indien dat de geadresseerde dienst niet betreft, moet die het toch doorgeleiden? 5. de aanleiding van de klacht ligt bij de secretaris van de commissie Milieu ca.; het gaat echter niet om de persoon van de secretaris, maar om de manier van handelen van de gemeentelijke organisatie. 6. Naast de fax krijgen we straks ook email als communicatiemiddel. Moet de gemeente zich daar niet eens op voorbereiden? | |||
c:\teksten\correspondentie\202-96.rap-essers2.doc | ![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rapport van bevindingen ex art. 14, lid 1 Verordening op de gemeentelijke Ombudsman kenmerk: 202-96 |
Vervolgvel |
1 Onderzoek Het resultaat van het onderzoek werd als verslag van bevindingen aan betrokkenen toegezonden. Alleen de heer Essers heeft daarop gereageerd. Deze reactie was aanleiding het rapport op een enkel punt te wijzigen. Bevindingen Van de faxberichten die de heer Essers in zijn klacht heeft vermeld, is het navolgende gebleken. l. Fax d.d. 6.9.95 gericht aan Commissie Milieu ca is binnengekomen op faxnummer 3292293. Dit is de fax van o.a. wethouder Janssen. Wat er verder met dit bericht gebeurd is, was niet te achterhalen. 2. Fax d.d. 12.9.95 gericht aan de leden van de Commissie Milieu ca is binnengekomen op faxnummer 3292293. Dit is de fax van o.a. wethouder Janssen Volgens de aantekeningen van de secretaresse van de wethouder is het bericht op 13 of 14 september doorgefaxt naar de commissiesecretaris. Op 14 september heeft de commissiesecretaris de heer Essers uitgenodigd voor de eerstvolgende vergadering van de commissie. 3. Fax d.d. 29.9.95 gericht aan de leden van de Commissie Milieu ca en gezonden ter attentie van de voorzitter. Dit bericht is binnengekomen op nummer 3292293, de fax van o.a. wethouder Janssen. Wat er verder met dit bericht gebeurd is, was niet te achterhalen. 4. Fax d.d. 5.11.95 gericht aan de secretaris van de Commissie Milieu ca. Dit bericht is binnengekomen op nummer 3239334. Dit is de fax van de dienst REO. De directeur van de dienst V&M merkt hierover in zijn beantwoording van de klacht d.d. 15 maart 1996 op dat deze fax aan de secretaris van de commissie is doorgezonden. 5. Fax d.d. 9.11.95 gericht aan Burgemeester en Wethouders. Dit bericht is binnengekomen op nummer 3235992. Dit het algemene faxnummer van de gemeente. Het toestel staat op de afdeling Interne Zaken van het stadhuis. Niet te achterhalen was waar dit stuk precies naartoe is gegaan. De directeur van de dienst V&M heeft deze fax op 24 januari 1996 als klacht binnengekregen en als zodanig in behandeling genomen. 6. Fax d.d. 27.11.95 gericht aan de secretaris van de Commissie Milieu ca. Dit bericht is binnengekomen op nummer 3239334. Dit is de fax van de dienst REO. Dit bericht heeft de geadresseerde wel bereikt. |
Rapport van bevindingen ex art. 14, lid 1 Verordening op de gemeentelijke Ombudsman kenmerk: 202-96 |
Vervolgvel |
2 De postregistratie l. De laatste versie van de - interne - richtlijnen met betrekking tot de postregistratie dateren van oktober 1994. Deze richtlijnen voorzien in een gedecentraliseerd postregistratiesysteem. Dat wil zeggen dat de diensten - en daarbinnen mogelijke ook afdelingen - zelf verantwoordelijk zijn voor het inboeken en bewaken van de post. 2. Als verschijningsvorm van post staan vermeld: brieven, memoranda; telexen, telegrammen, telefaxen, electronic mail en mondelinge opdrachten of vragen. 3. De richtlijn bepaalt dat een briefschrijver een ontvangstbevestiging krijgt toegezonden. 4. Ten aanzien van post gericht aan het College van Burgemeester en Wethouders bepaalt de richtlijn dat deze ter afhandeling en registratie naar de betreffende afdeling wordt gestuurd. De afdeling informeert de betreffende bestuurder. 5. Post gericht aan de burgemeester of een individuele wethouder, gaat rechtstreeks naar de geadresseerde en dient - indien van toepassing - daarna ter afhandeling naar de betreffende dienst te worden doorgezonden. Dit betekent dat er actie/opdracht vereist is van de betrokken bestuurder. Beoordeling De officiële regels m.b.t. de behandeling van post blijken niet altijd even goed nageleefd te zijn bij het omgaan met de bovengenoemde faxberichten van de heer Essers. Het gebruik van electronische berichtgeving is nog geen gemeengoed in het verkeer tussen overheid en burgers. De gemeente Nijmegen trekt wat dat onderwerp betreft niet gelijk op met de technische ontwikkelingen. Daartoe is zij ook niet gehouden. Burgers die "al verder" zijn lopen daardoor de kans "achterop" te raken. Deze wetenschap dient de burger die wel gebruik maken van de meest geavanceerde electronische middelen in zijn achterhoofd te houden en tot prudent gebruik aan te zetten. Overigens heeft de inhoudelijke informatie die de heer Essers heeft willen overbrengen met de faxberichten die in de klacht worden genoemd, de geadresseerden wel bereikt. De meeste post voor een raadscommissie komt doorgaans aan bij de secretaris van die commissie. Deze heeft de taak de voorzitter ervan op de hoogte te stellen. De omgekeerde situatie is niet de gebruikelijke. Duidelijk is ook dat post geadresseerd aan een wethouder (ook in zijn kwaliteit van voorzitter van een raadscommissie) actie |
Rapport van bevindingen ex art. 14, lid 1 Verordening op de gemeentelijke Ombudsman kenmerk: 202-96 |
Vervolgvel |
3 van betrokkene vereist om in het afhandelcircuit opgenomen te kunnen worden. Laat de bestuurder dit na, of veronderstelt hij dat zulks al heeft plaatsgevonden, dan gebeurt er niets. Naar de burger toe schept deze handelwijze onduidelijkheid. Een aanpassing van de postprocedure op dit punt zou problemen van dit soort kunnen voorkomen. De gemeentelijke ombudsman ziet in bovenstaande aanleiding twee aanbevelingen te doen naar aanleiding van dit onderzoek. Conclusie Gezien de vigerende postprocedures is met het faxbericht van 5.11.1995 onjuist omgegaan. In die zin is de klacht gegrond. De overige in de klacht genoemde faxberichten hebben een behandeling gekregen conform de interne richtlijnen met betrekking tot de post. De klacht daarover is gegrond voor zover het gaat over het niet verkrijgen van duidelijkheid op korte termijn wat met de betreffende berichten is gedaan. Aanbeveling conform artikel 9, lid 4 van de Verordening op de gemeentelijk Ombudsman aan Burgemeester en Wethouders. De regels die betrekking hebben op het omgaan met binnenkomende correspondentie blijken niet altijd te worden nageleefd. Niet alleen bij deze klacht is dat het geval, ook uit het onderzoek van andere klachten is dit gebleken. De ombudsman beveelt het College van Burgemeester en Wethouders aan deze regels nog eens onder de aandacht te brengen van de medewerkers. Dan kan eventueel ook gewezen worden op de technische ontwikkelingen die plaatsvinden en kan geleerd worden daarmee om te gaan. Wellicht kan het boek "Correspondentiewijzer: normen van de Nationale ombudsman voor correspondentie overheid - burger" van Wim Daniëls daarbij als richtsnoer dienen. |
Rapport van bevindingen ex art. 14, lid 1 Verordening op de gemeentelijke Ombudsman kenmerk: 202-96 |
Vervolgvel |
4 Aanbeveling aan de heer Essers. De bekendheid met de toestand in het ambtelijk apparaat, het weet hebben van de zwakke plekken in de onderlinge communicatie en het zich bedienen van de meest geavanceerde communicatieapparatuur, welke bij de gemeente weliswaar aanwezig is maar waarmee nog lang niet iedere medewerker weet om te gaan, zou reden moeten zijn om voorzorgsmaatregelen te nemen. Als er een kuil in een gemeentelijke weg zit, rust op de gemeente de verplichting daar iets aan te doen, zeker als door weggebruikers het bestaan ervan wordt gemeld. De weggebruiker die weet dat die kuil er zit, doet er verstandig aan er niet telkens in te rijden als hij erlangs komt. Zulk gedrag brengt in het algemeen een oplossing niet sneller dichterbij; eerder ontstaan er irritaties bij alle betrokkenen. 5 november 1996 De gemeentelijke Ombudsman-plaatsvervanger w.g. Ton Jansen |
Rob Essers | |||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | |||
Gemeentelijke Ombudsman de heer T. Jansen Korte Nieuwstraat 6 6511 PP NIJMEGEN | |||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Uw brief van | Uw kenmerk | Ons kenmerk | Datum 10 april 1996 |
Onderwerp afhandeling klacht | |||
Geachte heer Jansen,
Helaas zie ik mij genoodzaakt om mij opnieuw tot u te wenden. Dit maat betreft het de
afhandeling van de klacht uit mijn faxbericht aan het college van burgemeester en wethouders
d.d. 9 november 1995. De op deze zaak betrekking hebbende stukken treft u aan in de bijlage. Voor de reactie van de directeur van de Dienst Volkshuisvesting & Milieu d.d. 15 maart 1996
heb ik nauwelijks een goed woord over. Blijkbaar wordt het de normaalste zaak van de wereld
gevonden dat een klacht maanden onderweg is en dat faxberichten waarbij gebruik gemaakt
wordt van het faxnummer van onder meer de voorzitter van de commissie Milieu, Verkeer en
Vervoer en Coördinatie Integrale Veiligheid niet of niet altijd bij de secretaris van die
commissie aankomen. Op de berichten die wel zijn aankomen, wordt vervolgens helemaal niet of
niet adequaat gereageerd. Ik kan mij niet onttrekken aan de indruk dat het goede geweten van
de secretaris van de commissie vooral het gevolg is van haar slechte geheugen! Ik zou het zeer op prijs stellen als u in uw onderzoek voor alle faxberichten zou willen
nagaan wat ermee is gebeurd en wanneer de desbetreffende bijlagen de leden van de commissie
hebben bereikt. Het is weliswaar een beetje het intrappen van een open deur, maar ik hoop
dat de resultaten van uw onderzoek ertoe leiden dat de werkwijze van de ambtelijke organisatie
- in ieder geval wat de afhandeling van binnengekomen faxberichten betreft - aanzienlijk
wordt verbeterd. Met vriendelijke groet hoogachting, | |||
Bijlage(n): div. | |||
Edited by RE |