Date: Thu, 23 Mar 2000 22:15:51 +0100 From: Rob Essers <rob@gaypnt.demon.nl> Subject: De Goffert Bcc: Paul Depla <depla-paul@pvda.nl>, Jan van der Meer <j_meer@dds.nl>, Peter Paul Leferink op Reinink <leferink@telebyte.nl>, T.a.v. Commissie straatnaamgeving
De discussie in de raad d.d. 22 maart 2000 over het amendement 'De Goffert mot Goffert blieve' is een goede aanleiding om in de Commissie straatnaamgeving stil te staan bij de naamgeving van het park zelf en de bouwwerken, paden en wegen in en om het park. [I] Is de naam van het park ooit formeel door de gemeenteraad vastgesteld, en zo ja wanneer? Er zijn verschillende namen in omloop: De eerste variant is mijns inziens het meest authentiek; de tweede pas vrij recent in de mode geraakt (en wordt gebruik in het nog vast te stellen bestemmingsplan voor het park). De vierde staat op allerlei nutteloze groene bordjes die van gemeentewege bij toegangspaden geplaatst zijn. Er ligt hier in mijn ogen een mooie taak voor de Commissie straatnaamgeving!
Misschien kan deze bepaling uitgebreid worden met niet-gemeentelijke bouwwerken, uiteraard in bijzondere gevallen en in overleg met de eigenaar. Zo'n situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen bij (gemeentelijke) monumenten die geen gemeentelijk eigendom zijn. Als tegenprestatie kan de gemeente dan eventueel zorg dragen voor de bewegwijzering. Uit de discussie rond de naam van het stadion De Goffert (en niet het Goffertstadion) blijkt dat hier mogelijk een taak voor de gemeenteraad weggelegd is.
De paden in het park hebben nog steeds geen naam (op één na). Ondanks allerlei toezeggingen heeft uw commissie het tot nu toe laten afweten. Namen voor in ieder geval de verharde (fiets-)paden kunnen ook van pas komen bij allerlei meldingen (politie, bel- en herstellijn). Het enige pad dat wel een naam heeft, is het Konijnenpad. De naam van dit pad is op 27 januari 1906 door de gemeenteraad vastgesteld. Deze naam dient zeker (deels) gehandhaafd te blijven. Het gedeelte van het pad dat in het verlengde van de (Burg.) Steinweglaan ligt, zou wellicht dezelfde naam kunnen krijgen als het - nu nog naamloze - gedeelte tot aan de Oude Mollenhutseweg (tegenover de militaire begraafplaats).
In de jaren vijftig heeft de gemeenteraad de 'fout' begaan om de Mollenhutseweg in drie delen te knippen: 1) Oude Mollenhutseweg, 2) een stukje Krekelstraat, en 3) de Nieuwe Mollenhutseweg.
De mollenhut waaraan de weg zijn naam ontleent, stond volgens mij aan het einde van de Nieuwe Mollenhutseweg. De Oude Mollenhutseweg is dus eigenlijk de nieuwe. In de volksmond spreekt men ook nog altijd van de 'Mollenhutseweg' (de videotheek aan de Nieuwe Mollenhutseweg adverteerde ook met dat adres). De naam Ien Daleslaan is hier een prachtige oplossing. De Oude Mollenhutseweg is 1) een laan met allure. Aan de linkerzijde ligt 2) de Emancipatiebuurt (waarvan de naam ook nog formeel door de gemeenteraad vastgesteld moet worden) en aan de andere kant liggen de (wethouder) Busserweg, en 3) de (burgemeester) Steinweglaan. Evenwijdig aan de Oude Mollenhutseweg ligt 4) de (minister) Slotemaker de Bruïneweg. Dat zijn vier aanknopingspunten voor de naam Ien Daleslaan. Tegenargumenten zijn er mijns inziens nauwelijks en een locatie waar deze naam beter op z'n plaats is, ontbreekt. Rob Essers |
Herkansing voor oud idee Ien Daleslaan
Door onze verslaggever Nijmeegse PvdA'ers hebben het afgelopen jaar intensief geijverd om in het vernieuwde stadshart een straat of plein naar partijgenoot Dales te vernoemen. Afgelopen najaar sprak een meerderheid van 600 geënquêteerde Nijmegenaren zich nog uit tegen een Ien Dalesplein rond de Mariënburgkapel. De Nijmeegse commissie voor de straatnaamgeving, zo bleek deze week, gaat serieus nadenken over het herbenoemen van de Oude Mollenhutseweg tot Burgemeester Daleslaan. Deze straat scheidt volkspark De Goffert van de emancipatiebuurt, en het Jonkerbosch-gebied met Sanadome en CWZ.
|
Uitvaartfonds maakt dure grap van Daleslaan
Door onze verslaggever De begrafenisverzekeraar heeft aan de Oude Mollenhutseweg haar kantoor en gebruikt het adres bovendien als postadres voor de ruim 112.000 verzekerden. Die zouden allemaal, eventueel meer dan eens, een brief moeten krijgen om het nieuwe adres bekend te maken. Want voor de verzekeraar luisteren bij correspondentie over overlijdens dergelijke zaken zeer nauw. Zo'n brief kost volgens St. Barbara per keer 80.000 gulden. Alle klanten een nieuwe polis en aanverwante bescheiden sturen vergt nog eens ruim 140.000 gulden. Die rekening van ruwweg 3 tot 4 ton wil de verzekeraar graag indienen bij de gemeente als die besluit tot een straatnaamwijziging. De leden van de gemeentelijke straatnaamcommissie kregen dat tot hun schrik gisteren te horen. Daarop besloten ze eerst onderzoek te doen naar de kosten die met zo'n besluit gemoeid zijn en naar andere juridische complicaties. De suggestie om deze straat te vernoemen naar Ien Dales - Nijmegens burgemeester van 1987 tot 1989 - is gekomen van stadscriticaster Rob Essers. Volgens hem raken mensen het spoor bijster op de Oude en Nieuwe Mollenhutseweg en op het stukje Krekelstraat dat,. aan de overzijde van de Hatertseweg, aansluit op de Oude Mollenhutseweg. Vanuit ambtelijke hoek kregen de commissieleden gisteren te horen dat de noodzaak om de Oude Mollenhutseweg anders te noemen, nogal discutabel is. In de commissie werd geconstateerd dat het hoog tijd wordt dat er een einde komt aan deze Nijmeegse 'soap-serie'. Al zes jaar zijn namelijk tal van alternatieven genoemd en verworpen. Eerder werd een straat in de Waalsprong niet passend geacht. Depla bracht gisteren in herinnering dat 'wordt gezegd' dat de Waalsprong met Dales is begonnen.
|
Rob Essers | |||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | |||
De voorzitter van de commissie [voor de] straatnaamgeving de heer dr. P.F.G. Depla Fax: (024) 323 59 92 | |||
Uw brief van | Uw kenmerk | Ons kenmerk | Datum |
2 juli 2000 | |||
Onderwerp Burgemeester Daleslaan | |||
Op de eerste plaats wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat ook insprekers tijdens de commissievergadering van 28 juni 2000 het woord mochten voeren. Hopelijk wordt de Verordening commissie straatnaamgeving (1999) op dit punt alsnog aangepast. Minder tevreden was ik over het niet ter inzage leggen van essentiële stukken met betrekking tot een eventuele wijziging van de straatnaam Oude Mollenhutseweg. Wat stond er in de begeleidende brief die - met een enquêteformulier - aan alle adressen is toegezonden? Ik had tijdens de vergadering de indruk dat ook de commissieleden 'overvallen' werden door de claim van uitvaartfonds St. Barbara. Bij de stukken in het Open Huis bevonden zich alleen de reacties van Talita Koemi en Vergadercentrum Jonkerbosch. Is de reactie van St. Barbara pas op 28 juni 2000 binnengekomen zodat het onmogelijk was om deze vóór de vergadering te verspreiden? Op deze wijze wordt het de commissieleden wel erg moeilijk gemaakt om tot een weloverwogen advies te komen. Ook de van ambtelijke zijde aangedragen alternatieve 'oplossing' voor het eerste deel van de Krekelstraat was mijns inziens onvoldoende onderbouwd. argumenten | |||
Blad 2. | ||||
no-claim Een extra brief en een nieuwe polis voor alle verzekerden zijn volstrekt overbodig. Het grootste deel van de claim is dan ook niet terecht en dient derhalve niet gehonoreerd te worden Ook het resterende bedrag kan voor rekening van St. Barbara komen. Op 11 juli 1990 berichtte het college van Burgemeester en Wethouders (kenmerk Afd. SE30 Nr.: 90101513) mij in een vergelijkbare situatie:
Er is geen enkele reden om het beleid thans te herzien, zeker als er een termijn van meer dan één jaar in acht genomen wordt. Krekelstraat totaalplan | ||||
Blad 3. | |||
straatnaamborden Om aan de nieuwe straatnaam per 1 januari 2002 gewend te raken zouden al een half jaar eerder borden aangebracht kunnen worden waarop oude en nieuwe straatnaam vermeld staan en de datum van ingang. Om het leed te verzachten zouden hierop wellicht ook verwijzingen naar de school, het vergadercentrum en het uitvaartfonds kunnen worden aangebracht (misschien is er wel een markt voor het 'commercieel' gebruik van straatnaamborden). Ook na 1 januari 2002 is het aan te bevelen om de vermelding 'voorheen Oude Mollenhutseweg' voorlopig als onderschrift op de straatnaamborden te handhaven. Uiteraard dienen de verschillende borden wel een verantwoorde vormgeving te krijgen. Wat mij betreft mag u de datum 1 juli 2001 alvast reserveren voor de onthulling van de eerste borden waarop de wijziging van de naam Oude Mollenhutseweg in Burgemeester Daleslaan wordt aangekondigd. Met vriendelijke groet en hoogachting, | |||
Buurtbewoners Oost willen Ien Dalesparkje
Door onze verslaggever 'Dit is een herkenbare naam met symboliek', verklaarde Henk Jans namens de buurtbewoners. De gemeente moet het parkje samen met de buurtbewoners zodanig opknappen dat het een gebruiksfunctie krijgt. De sociale cohesie die dit tot gevolg heeft, is volgens de omwonenden precies iets waar Ien Dales voor stond. De eigenaar van de gele Camel-kiosk aan de rand van het parkje probeert al jaren zijn handel naar het transformatorhuisje in het parkje te verhuizen. De vergunningaanvraag hiervoor loopt nog, maar de buurtbewoners hebben de gelegenheid alvast aangegrepen om hun plannen kenbaar te maken. Het parkje moet een plek worden waar zowel oudere als jongere buurtbewoners elkaar kunnen ontmoeten. Hiertoe moeten er bankjes en speelvoorzieningen komen. Ook moet het verkeer dat door de Van Heutszstraat komt, aangepakt worden en wil de buurt dat het parkje niet langer als hondentoilet wordt gebruikt. Depla zei blij te zijn met het uitgebreide plan dat de bewoners hem aanreikten en het belangrijk te vinden dat de gemeente en de buurt als partners denken over het verbeteren van een wijk. Wanneer de plannen uitgevoerd worden, zou volgens hem ook het beheer van het park een gedeelde zorg moeten worden.
|
Ien Dales krijgt haar laan in Nijmegen
Door onze verslaggever Eventuele schadeclaims die de gemeente hiermee te wachten staat, neemt de commissie vooralsnog op de koop toe. Uitvaartfonds St.-Barbara dat gevestigd is aan de Oude Mollenhutseweg, heeft reeds eerder laten weten een rekening bij de gemeente in te dienen mocht de gemeente overgaan tot een straatnaamwijziging. De roep om een straat, plein of weg naar Ien Dales te vernoemen klinkt al jarenlang. Een groep bewoners in Nijmegen-Oost dacht ook in de running te zijn om de naam Dales in haar buurt te krijgen. De commissieleden waren het er gisteren echter over eens dat deze plek toch niet de allure heeft van de Oude Mollenhutseweg en derhalve dan ook niet geschikt is om daar de naam van Dales aan te verbinden. Dales was Nijmegens burgemeester van 1987 tot 1989 en werd naar Den Haag geroepen voor de post van minister van Binnenlandse Zaken. Deze functie bekleedde zij tot aan haar overlijden in 1994.
|
Rob Essers | |||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | |||
Burgemeester Daleslaan * |
Het bericht 'Ien Dales krijgt haar laan in Nijmegen' in de krant van vrijdag 3 november 2000 kan leiden tot misverstanden. De Commissie straatnaamgeving is 'slechts' een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders. Als dit college het positieve advies van de commissie overneemt, volgt een raadsvoorstel.
Voordat de gemeenteraad hierover een besluit neemt, wordt eerst nog advies gevraagd aan een raadscommissie, in dit geval de Commissie Ruimtelijke Ordening, Volkshuisvesting en Cultuur. Daar krijgen ook insprekers de gelegenheid om hun visie te geven waarmee de raad bij de besluitvorming rekening kan houden. Er moet dus nog een lange weg afgelegd worden voordat er het definitieve besluit valt om de naam Oude Mollenhutseweg te wijzigen in Burgemeester Daleslaan. Het advies van de Commissie straatnaamgeving is wel een stap in de goede richting. Het standpunt van de commissie betekent niet dat eventuele schadeclaims van aanwonenden en bedrijven gehonoreerd worden. De poging van Uitvaartfonds St. Barbara om 'normale' kosten van de bedrijfsvoering op de gemeente af te wentelen, is gedoemd te mislukken. De geraamde kosten van 3 tot 4 ton zijn alles behalve redelijk. Op hetzelfde adres gevestigde Rouwcentrum Nijmegen beklaagt zich onder meer over de aanpassing van alle drukwerk, maar doet dat uitgerekend op briefpapier zonder het adres Oude Mollenhutseweg (het stempeltje onder de brief zal te zijner tijd vervangen moeten worden, maar niet op kosten van de gemeente)! Ook bij het argument dat de Oude Mollenhutseweg een oude straat is en bij alle Nijmegenaren bekend, moet een vraagteken geplaatst worden. In de jaren vijftig heeft de gemeenteraad de 'fout' begaan om de Mollenhutseweg in drie delen te knippen: 1) Oude Mollenhutseweg, 2) een stukje Krekelstraat, en 3) de Nieuwe Mollenhutseweg. De mollenhut waaraan de weg zijn naam ontleent, bevond zich aan het einde van de Nieuwe Mollenhutseweg. De Oude Mollenhutseweg is dus eigenlijk de nieuwe. In de volksmond spreekt men ook nog altijd over de 'Mollenhutseweg', waarmee dan de Nieuwe Mollenhutseweg bedoeld wordt. Het stukje Krekelstraat zorgt ervoor dat bezoekers die zich in het verkeerde deel bevinden, de kans lopen te verdwalen. De naam en begrenzing van de Mollenhutseweg zijn in de afgelopen eeuw een aantal malen gewijzigd, waarbij niet iedere verandering een verbetering was. Het voorstel om het laatste stuk Oude Mollenhutseweg de naam Burgemeester Daleslaan te geven, is vooral een politieke keuze. Argumenten die pleiten voor deze locatie: 1) een laan met allure, met aan de linkerzijde 2) de Emancipatiebuurt en aan de andere kant liggen de (wethouder) Busserweg, en 3) de (burgemeester) Steinweglaan; evenwijdig aan de Oude Mollenhutseweg ligt 4) de (minister) Slotemaker de Bruïneweg. Dat er bij een wijziging van een bestaande straatnaam uitermate zorgvuldig met de belangen van aanwonenden en bedrijven omgegaan moet worden, spreekt voor zich. Het aantal adressen dat op de Oude Mollenhutseweg met een adreswijzig te maken krijgt, is op de vingers van één hand te tellen. Ook dat is een argument voor deze locatie. Als het raadsbesluit tot wijziging meer dan een jaar voor de datum van invoering genomen wordt, kunnen aanwonenden en bedrijven allerlei maatregelen nemen waardoor de extra kosten tot een minimum beperkt blijven. Bij een zorgvuldige besluitvorming kunnen er geen kosten op de gemeente verhaald worden. |
Daleslaan
Wat bezielt de Nijmeegse straatnamencommissie om de Oude Mollenhutseweg te veranderen in Burgemeester Daleslaan? Het is een prachtige weg, gelegen aan de rand van het Goffertpark, welke weg al vanouds een verbinding maakt met de Nieuwe Mollenhutseweg. Deze wegen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een argument dus om er niets aan te veranderen! Een tweede argument is datje de band die vele Nijmegenaren hebben met deze straat niet zomaar moet verbreken. Indien wij alle voor Nijmegen verdienstelijke personen een straatnaam willen geven, dan wordt het stratenplan wel heel erg in zijn historische context aangetast. En dan zijn er nog argumenten van Ien Dales zelf, indien zij nog in leve zou zijn: 'Mijn naam als rasechte PvdA'er verbinden aan een min of meer statig laan weg van het bruisende stadshart, weg van de stadsbewoners? Nee toch!' Het bevreemdt mij dat de commissie tonnen schadeclaims, als peanuts op de koop toe neemt, terwijl er in het Nijmeegse op allerlei subsidies beknibbeld wordt. Commissie, verplaatst u zich eerst in de persoon Ien Dales en probeer haar niet uit een soort van eigenbelang op een voetstuk te zetten! P. Broekman, Beuningen Bron: De Gelderlander / maandag 13 november 2000 |
Rob Essers | |||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | |||
Daleslaan 2 * |
De heer of mevrouw Broekman uit Beuningen gaat er in de krant van 13 november van uit dat de Oude Mollenhutseweg "al vanouds" een verbinding maakt met de Nieuwe Mollenhutseweg en deze wegen "onlosmakelijk" met elkaar verbonden zijn. Dit is niet juist.
In de 20ste eeuw heeft de raad van de gemeente Nijmegen vijf of zes keer een besluit genomen over de weg "tussen Graafscheweg en de grens met de Gemeente Heumen" die in 1906 de officieel naam Mollenhutscheweg kreeg. Van de oorspronkelijke Mollenhutscheweg is een eeuw later eigenlijk niet zo veel meer over. Door de 'historische vergissing' in 1955 kan ook de naam Oude Mollenhutseweg verdwijnen. De verwijzing naar de in de grond gegraven hut aan het einde van de weg blijft behouden in de naam Nieuwe Mollenhutseweg. Er is alle reden om een einde te maken aan de verwarrende situatie rond de Oude en Nieuwe Mollenhutseweg die niet op elkaar aansluiten. Tegenstanders van de Burgemeester Daleslaan kunnen de 'historische' argumenten dus maar beter vergeten! |
Severijn, Pieter N210 Van: Leeuwen, Ben van N111 Verzonden: maandag 27 november 2000 14:08 Aan: Severijn, Pieter N210 Onderwerp: Burgemeester Daleslaan Hoi Pieter, Speelt men het via de civiele rechter, dan zal de gemeente een advocaat moeten inschakelen en in dat geval moet rekening gehouden worden met f 10.000,- à f 15.000,- advocaatskosten. Gaat St. Barbara met de schadeclaim naar de bestuursrechter, dan is inschakelen van een advocaat formeel gesproken niet noodzakelijk, maar het is gelet op de specifieke kennis die nodig is niet onverstandig om toch een advocaat in te schakelen: dus ook f 10.000,- à f 15.000,-. In de toelichting op de verordening staat, dat een redelijke termijn van invloed kan zijn op de hoogte van de schadevergoeding. Door het hanteren van een redelijke termijn (wat is trouwens "redelijk" in dit geval?) wordt lang niet altijd de schade opgevangen. De gemeente loopt risico toch op te moeten komen voor de resterende schade. Kortom: doorzetten van het besluit leidt vrijwel zeker tot een gerechtelijke procedure die de gemeente alleen al vanwege de inzet van een advocaat een flink bedrag zal kosten. Groet! |
Date: Sat, 16 Dec 2000 19:21:34 +0100 To: gemeente@nijmegen.nl From: Rob Essers <rob@gaypnt.demon.nl> Subject: kanttekeningen e-mail van Ben van Leeuwen Cc: Severijn, Pieter N210 <p.severijn@nijmegen.nl>, Leeuwen, Ben van N111 <b.van.leeuwen@nijmegen.nl> T.a.v. Commissie straatnaamgeving Geachte leden, Bij de stukken voor de commissievergadering van 21 december 2000 trof ik het volgene e-mailbericht aan: | ||
Van: Leeuwen, Ben van N111 Verzonden: maandag 27 november 2000 14:08 Aan: Severijn, Pieter N210 Onderwerp: Burgemeester Daleslaan | ||
Omdat het onderwerp mij nauw aan het hart ligt, wil ik u mijn kanttekeningen en bedenkingen niet onthouden. Hieronder volgt de letterlijke tekst van bovengenoemd bericht met mijn commentaar. | ||
Hoi Pieter, Ter bevestiging van wat ik je zojuist vertelde het volgende. Ik ga ervan uit dat de gemeente Nijmegen niet verplicht is de Oude Mollenhutseweg te hernoemen; de - wens om dat te doen is een eigen vrijwillige keuze. | ||
Deze opmerking kan tot misverstanden leiden. Het is - op grond van artikel 2, tweede lid, van de Verordening straatnaamgeving en huisnummering (1999) - de bevoegdheid van de raad om de openbare ruimte te benoemen. De raad kan van die bevoegdheid gebruik maken om de naam Oude Mollenhutseweg te wijzigen in Burgemeester Daleslaan. Of er sprake is van een "eigen vrijwillige keuze" is de vraag. Er ligt immers mijn verzoek om een einde te maken aan de 'historische' vergissing (raadsbesluit d.d. 14 december 1955) om de Mollenhutseweg op te splitsen in verschillende delen die niet op elkaar aansluiten. N.B. De Oude Mollenhutseweg is een bij uitstek geschikte locatie:
| ||
In de gemeentelijke verordening straatnaamgeving en huisnummering is in de toelichting aandacht besteed aan compensatie van schade ingeval van wijziging van de straatnaam of het huisnummer. | ||
Aan deze toelichting kunnen geen rechten worden ontleend. In bepaalde gevallen kan er sprake zijn van een gemeentelijke gehoudenheid tot het regelen van de gevolgen van een wijzigingsbesluit, maar daarvan is alleen sprake als er onvoldoende rekening gehouden wordt met de belangen van met name bewoners en bedrijven. Hoe langer de voorbereidingsperiode is, hoe minder de gemeente gehouden is tot compenserende maatregelen. | ||
Bij particulieren is het verstrekken van een aantal adreswijzigingskaarten een redelijke vergoeding, bij bedrijven ligt dat wat moeilijker. Daar kan het immers om forse bedragen gaan. St. Barbara - een van de potentiële slachtoffers - stelt een schade te zullen lijden van 3 à 4 ton. | ||
In bovengenoemde toelichting bij de verordening staat: "4. Bedrijven die ook bij een voorbereidingsperiode van drie maanden onevenredig in hun belangen worden getroffen kunnen een aanspraak maken op vergoeding van een deel van de door hen te maken kosten. Daarbij zijn de volgende aspecten te wegen: a. de bevoegdheid van de gemeente om tot wijziging te besluiten; b. het maatschappelijk risico dat een bedrijf dientengevolge is toe te rekenen; c. de lengte van de voorbereidingsperiode; d. de specifieke aspecten van het bedrijf; e. de voorraad naar buiten gerichte kantoorbescheiden en produktonderdelen met adresvermelding; f. de actualiteit van de onder e. genoemde zaken; g. het gemiddelde gebruik of de omzet per tijdsperiode van de onder e. genoemde zaken; h. de mogelijkheid tot bedrijfseconomische en fiscale afschrijving van de onder e. genoemde zaken." (pag. 8) In een eerder stadium heb ik reeds gepleit voor een voorbereidingsperiode van ten minste één jaar. De mededeling omtrent de straatnaamwijziging (huisnummer en postcode blijven ongewijzigd) kan gedurende dat jaar in de 'normale' correspondentie meegenomen worden. Door de invoering van de euro per 1 januari 2002 zal ook St. Barbara genoodzaakt om alle relaties over de hiermee samenhangende wijzigingen te informeren; een mededeling omtrent de voorgenomen adreswijziging hoeft dus niets extra's te kosten. Ik vraag mij af of alle verzekerden ook na de verhuizing in 1992 nieuwe verzekeringsbescheiden hebben ontvangen. En is dat nogmaals gebeurd na de wijziging van het telefoon- en faxnummer in oktober 1995? In uitvaartbranche is laatstgenoemde wijziging vermoedelijk veel belangrijker dan een adreswijziging.
Het zou mij verbazen als alle 112.300 verzekerden beschikken over bescheiden met het juiste adres, telefoon- en faxnummer, e-mailadres en de vindplaats van de website (www.stbarbara.nl). De buitensporige claim wekt de indruk dat St. Barbara de normale kosten van de bedrijfvoering op de gemeente wil verhalen. | ||
Het is de vraag of de schade een dergelijke omvang zal hebben (ik heb je gesuggereerd om eens te praten met dit bedrijf om na te gaan hoe reëel deze bedragen zijn), maar het mag zeer waarschijnlijk worden geacht dat, wanneer besloten zou worden tot straatnaamwijziging, St. Barbara een gerechtelijke procedure zal starten. | ||
Hoe waarschijnlijk een dergelijke procedure is, hangt af van de zorgvuldigheid van de voorbereiding van het raadsbesluit. Bij allerlei negatieve publiciteit is St. Barbara niet gebaat. Ik ga er vooralsnog van uit dat St. Barbara er niet in zal slagen een claim van 3 à 4 ton aannemelijk te maken. | ||
Speelt men het via de civiele rechter, dan zal de gemeente een advocaat moeten inschakelen en in dat geval moet rekening gehouden worden met f 10.000,- à f 15.000,- advocaatskosten. Gaat St. Barbara met de schadeclaim naar de bestuursrechter, dan is inschakelen van een advocaat formeel gesproken niet noodzakelijk, maar het is gelet op de specifieke kennis die nodig is niet onverstandig om toch een advocaat in te schakelen: dus ook f 10.000,- à f 15.000,-. | ||
Ik neem niet aan dat St. Barbara zelf óók f 10.000,- à f 15.000,- aan advocaatskosten uitgeeft. Waarom zou de gemeente Nijmegen dat dan wel doen? Als de raad - na een uiterst zorgvuldige procedure waarin St. Barbara alle gelegenheid gehad heeft om haar claim toe te lichten en er al het mogelijke gedaan is om de eventuele schade zoveel mogelijk te beperken - toch besluit tot wijziging van de straatnaam, is de kans klein dat de gemeente achteraf door de rechter in het ongelijk gesteld wordt. Mocht er vooraf geen overeenstemming met St. Barbara bereikt kunnen worden, dan kan het doorgaan van de straatnaamwijziging afhankelijk gesteld worden van de uitkomst van de juridische procedure. De raad zou eerst een principebesluit kunnen nemen over de straatnaamwijziging op een nader te bepalen tijdstip en pas later een besluit nemen over de datum van ingang. | ||
In de toelichting op de verordening staat, dat een redelijke termijn van invloed kan zijn op de hoogte van de schadevergoeding. Door het hanteren van een redelijke termijn (wat is trouwens "redelijk" in dit geval?) wordt lang niet altijd de schade opgevangen. De gemeente loopt risico toch op te moeten komen voor de resterende schade. | ||
Het antwoord op de vraag wat "redelijk" is, staat in dezelfde toelichting: "Voor gewone gevallen zal een periode van drie maanden als een redelijke voorbereidingsperiode worden gezien. Gevallen die hiervan afwijken, zoals bijvoorbeeld sterk naar buiten tredende bedrijven met een groot klantenpotentieel, moeten op zichzelf worden bezien. In zijn algemeenheid verdient het aanbeveling in een vroegtijdig stadium contact op te nemen met de betrokken bedrijven. De Algemene wet bestuursrecht kent deze verplichting op grond van artikel 4:8." (pag. 7-8) Bij het op hetzelfde adres gevestigde Rouwcentrum Nijmegen doet zich de unieke situatie voor dat het adres vrijwel dagelijks in overlijdensadvertenties terug te vinden is. De bekendheid met het nieuwe adres zal hierdoor snel toenemen. | ||
Kortom: doorzetten van het besluit leidt vrijwel zeker tot een gerechtelijke procedure die de gemeente alleen al vanwege de inzet van een advocaat een flink bedrag zal kosten. | ||
Of het doorzetten van het besluit tot een gerechtelijke procedure leidt, zal van de (on-)zorgvuldigheid van de besluitvorming afhangen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat zo'n procedure vermeden kan worden. Termen als "vrijwel zeker" en "een flink bedrag" vind ik dan ook tamelijk suggestief... Met vriendelijke groet, Rob Essers | ||
Edited by RE |