DE GELDERLANDER / WOENSDAG 24 MEI 2000 |
Gemeente wil klachten 'lastpost' negeren
Door onze verslaggever Essers gaat op de uitnodiging in. "Al zit het gevaar erin dat het te veel op mijn persoon gespeeld wordt, terwijl ik er steeds meer van overtuigd raak dat iedere burger in Nijmegen last heeft van gebrekkige klachtenafhandeling door de gemeente." Onder de indruk van de brief van de gemeente om niet meer te reageren, is Essers niet. "Ik heb de onhebbelijke neiging om steeds te blijven schrijven." Met grote regelmaat wijst hij stadsbestuurders en ambtenaren op gemaakte fouten of tekortkomingen. Vaak zijn deze correspondenties op zijn website (www.gaypnt.demon.nl) terug te vinden. De gebrekkige wijze waarop Nijmegen klachten afhandelt mag een stokpaardje van hem genoemd worden. Enkele recente wapenfeiten: Essers: "Ik was ontstemd dat het college niet iedereen hierover geïnformeerd heeft en heb vier pagina's daarover volgeschreven. Die heb ik naar de voorzitter van de raadscommissie Algemene Zaken gestuurd (burgemeester D'Hondt - red.). Die zag geen aanleiding te reageren. Zijn argument: er was al uitvoerig over gecorrespondeerd. Ik vrees dat de gemeenteraad niet weet dat die klachtenverordening vervallen is." Die verordening regelt ook hoe klachten die burgers aan de gemeenteraad sturen, behandeld moeten worden. Klachtenafhandeling is in Nijmegens recente geschiedenis een beladen term. Jarenlang functioneerde de gemeentelijke ombudsman gebrekkig of niet. Begin 1999 besloot Nijmegen die taak over te dragen aan de Nationale Ombudsman in Den Haag. Essers: "Vorig jaar heb ik zeven klachten naar de Nationale Ombudsman gestuurd. Daar is er nog één van over: de klachtenafnandeling door de gemeente Nijmegen." Wethouder Tettero heeft onlangs een andere klager excuses aangeboden, omdat haar brief maandenlang onbeantwoord bleef. Ook kondigde hij aan het nog geen jaar oude postsysteem van de gemeente te verbeteren, omdat het niet waterdicht blijkt te zijn. Essers zegt zelf niet de indruk te hebben als 'veelschrijver' slechter behandeld te worden dan anderen. Het dreigement van het stadsbestuur hem te negeren, is nog niet in daden omgezet. "En als ze niet reageren, stuur ik een klacht naar de Nationale Ombudsman of ik ga naar de rechter. Dan hebben ze er veel meer werk aan." De klacht vanuit het raadhuis dat Essers' brieven 'onevenredig veel inzet van de ambtelijke capaciteit vergen', noemt Essers onzin. "Mijn klachten komen omdat men het er in het begin bij laat zitten, het laat versloffen. Je kunt een klager beter ten onrechte serieus nemen dan niet serieus." |
Rob Essers | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klachtenverordening
Vervallen
Een soortgelijk formulering is terug te vinden in de besluitenlijst van de B&W-vergadering d.d. 21 maart 2000; bij het besluit nummer 2.1 staat:
Het vervallen van de Klachtenverordening is bij mijn weten nooit officieel bekend gemaakt. Bovendien lag de verordening - zonder aantekening - zeer recent nog in het Open Huis ter inzage. Op verschillende verzoeken om helderheid met betrekking tot de toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de gemeentelijke Klachtenverordening heb ik in het verleden nooit een reactie ontvangen. Wob-verzoek
Op grond van artikel 122 van de Gemeentewet zijn bepalingen van gemeentelijke verordeningen in wier onderwerp door een wet, een algemene maatregel van bestuur of een provinciale verordening wordt voorzien, van rechtswege vervallen. Voorlichting
Ik zie niet in waarom artikel 13, eerste lid, van rechtswege vervallen zou zijn en nog minder waarom aan deze bepaling geen zelfstandige betekenis toekomt. Deze bepaling houdt mijns inziens namelijk óók in dat burgemeester en wethouders zorg hadden moeten dragen voor een deugdelijke openbare voorlichting over het van rechtswege vervallen van (andere) bepalingen in deze verordening. Het college is op dit punt vóór en na 1 juli 1999 in gebreke gebleven. Rapportage
In artikel 9:12a Awb is slechts bepaald dat het bestuursorgaan zorg draagt voor registratie van de bij hem ingediende schriftelijke klachten. De toevoeging "De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd." kan niet aangemerkt worden als een regeling van hetzelfde onderwerp. Van een overlapping met artikel 11, eerste lid, van de Klachtenverordening is geen sprake; ook bij het tweede lid is aanvechtbaar of er wel sprake is van enige overlapping. De veronderstelling dat (ook) artikel 11 van de Klachtenverordening van rechtswege vervallen is, lijkt vooral ingegeven door het feit dat er nooit adequaat gevolg gegeven is aan deze voorschriften. In het gemeentelijke Raads Informatie Systeem heb ik alleen de Klachtenrapportage 1990 (Rv. 295/1991) en de Klachtenrapportage 1991 (Rv. 307/1992) terug kunnen vinden. Jurisprudentie Het gaat hierbij niet om een opsplitsing van een bepaling, maar om zelfstandige onderdelen. De gemeentelijke wetgever had ook een aantal afzonderlijke bepalingen kunnen formuleren. Dit betekent dat bij een beoordeling van de Klachtenverordening óók gekeken moet worden naar verschillende bepalingen die in één artikel onder hetzelfde kopje schuil kunnen gaan. Duidelijkheid Het verdient aanbeveling om alle resterende bepalingen Klachtenverordening (GB96-039) alsnog in te trekken. Tegelijkertijd kunnen aanvullende regels vastgesteld worden met betrekking tot de uitvoering van hoofdstuk 9 Awb.Alleen op deze wijze kan aan de bestaande onduidelijkheid een einde gemaakt worden.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Directie Bestuur & Organisatie Bedrijfsvoering Centrale Juridische Zaken |
![]() | ||
Korte Nieuwstraat 6 6511 PP Nijmegen Telefoon (024) 329 2451 Telefax (024) 329 23 78 | |||
de heer drs. R.C. Essers Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen |
Postadres Postbus 9105 6500 HG Nijmegen | ||
Datum | Datum uw brief | Ons kenmerk | Doorkiesnummer |
11-09-2000 | 09-09-2000 | C370/GK | 3292451 |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Onderwerp | Aantal bijlagen | ||
intrekken regelingen | |||
Geachte heer Essers, Het voorbereiden van het intrekken van verordeningen en regelingen die zijn vervallen, achterhaald of om andere redenen moeten worden ingetrokken, kost meer tijd dan voorzien. Het noemen van een concrete termijn is moeilijk, maar wij verwachten uiterlijk in het eerste of tweede kwartaal van 2001 een voorstel aan de raad te kunnen uitbrengen. Met vriendelijke groet, college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, De Burgemeester De Secretaris w.g. mr. E.M. d'Hondt w.g. H.K.W. Bekkers | |||
Edited by RE |