Directie Bestuur & Organisatie Bestuursondersteuning Kabinet & Veiligheid |
![]() | ||
De leden van de commissie Algemeen Bestuur |
Korte Nieuwstraat 6 6511 PP Nijmegen Telefoon (024) 329 91 11 Telefax (024) 23 78 E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres | ||
Datum | Datum uw brief | Ons kenmerk | Contactpersoon |
25-09-2002 | C210 | J. de Roos | |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Onderwerp | Aantal bijlagen | Doorkiesnummer | |
parkeren bij N.E.C. | 3292918 | ||
Geachte leden, Ik wil u graag informeren over mijn besluit om bij de risicowedstrijden van N.E.C. de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's. Een kopie van de brief aan N.E.C., waarin mijn besluit is opgenomen, treft u bijgaand ter kennisname aan. Met vriendelijke groet, de Burgemeester van Nijmegen, w.g. mevr. dr. G. ter Horst | |||
Directie Bestuur & Organisatie Bestuursondersteuning Kabinet & Veiligheid |
![]() | ||
N.E.C. B.V. t.a.v. de voorzitter en de directeur Postbus 6562 6503 GB Nijmegen |
Korte Nieuwstraat 6 6511 PP Nijmegen Telefoon (024) 329 91 11 Telefax (024) 23 78 E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres | ||
Datum | Datum uw brief | Ons kenmerk | Contactpersoon |
25-09-2002 | 13-09-2002 | C210/02.268 | J. de Roos |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Onderwerp | Aantal bijlagen | Doorkiesnummer | |
parkeren | 3292918 | ||
Geachte heren Van Delft en Tielbeke, Bedankt voor uw brief van 13 september 2002. Hierin reageert u op mijn voornemen om tijdens de (risico)wedstrijden van N.E.C. de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's. In deze brief ga ik eerst in op uw tegenvoorstel en de overwegingen die hieraan ten grondslag liggen. Vervolgens deel ik u mijn besluit mede. Tegenvoorstel N.E.C. Uw reactie heeft betrekking op een aantal aspecten. 1. De proef bij N.E.C.-Ajax. Voor u was de proef vooral geslaagd, omdat de Goffertweide als alternatieve locatie beschikbaar was. Voor mij ging het primair om het belang van een vrije Oude Mollenhutseweg als bijdrage aan de handhaving van de openbare orde. Toen u voorafgaand aan de wedstrijd toestemming kreeg om de auto's eenmalig te parkeren op de Goffertweide wist u dat het parkeren op deze locatie bestuurlijk gevoelig lag. 2. Het vergroten van de loopafstand. U stelt dat elke uitbreiding van de loopafstand een grote uitloop van businessleden tot gevolg heeft. U verwijst in dit verband naar de mislukking van de proef om, via shuttle service, de parkeerlocatie van Philips te gebruiken. Ik respecteer uiteraard uw inschatting. Toch vraag ik mij af of de shuttle service niet zodanig aantrekkelijk gemaakt kan worden dat uw leden hiervan gebruik gaan maken. Bovendien is het parkeerterrein Neerboscheweg aanmerkelijk dichter bij het stadion dan het parkeerterrein van Philips. De loopafstand van het parkeerterrein Neerboscheweg naar "de Goffert" is 12 minuten. 3. De gemeentelijke "toezegging". U meldt dat bij de verbouwing van het stadion de gemeente de Oude Mollenhutseweg als parkeerlocatie heeft toegezegd. Desgevraagd hebt u de | |||
Gemeente Nijmegen Directie Bestuur & Organisatie Bestuursondersteuning Kabinet & Veiligheid |
Vervolgvel 1 |
naam van de gemeentelijke projectleider genoemd als degene die de toezegging heeft gedaan. Zijn lezing is dat bij de verbouwing van het stadion in relatie tot het Volkspark De Goffert steeds uitgangspunt is geweest dat parkeren in het park moet worden geweerd en dat parkeeroplossingen moeten worden gezocht aan de voorzijde van het stadion. De locatie Oude Mollenhutseweg is ten tijde van de nieuwbouw geen discussiepunt geweest. Mijn opvatting over het vrijhouden van de Oude Mollenhutseweg betekent dus inderdaad een wijziging van beleid. Een wijziging die is ingegeven door de incidenten die zich de laatste jaren hebben voorgedaan langs de aan- en afvoerroute van de gastsupporters, in het bijzonder tijdens de wedstrijd N.E.C-Vitesse van 14 oktober 2001. 4. Wanneer bestond het voorliggende plan? U suggereert dat het voorliggende plan ten tijde van de wedstrijd N.E.C.-Ajax al bestond. In mijn brief van 3 september 2002 heb ik al aangegeven dat het plan om de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's is ontstaan na de wedstrijd N.E.C.-Vitesse van 14 oktober 2001. Het alternatief Neerboscheweg is in beeld gekomen op 26 juli 2002 na een rondgang door de omgeving van het stadion. 5. Het tegenvoorstel. Kernelementen van uw voorstel zijn het behouden en formaliseren van de Oude Mollenhutseweg als P2-locatie. Dit is voor mij niet acceptabel, omdat dit voorstel haaks staat op het openbare orde belang om deze weg Vrij te houden van geparkeerde auto's. Besluit Vanuit het oogpunt van handhaving van de openbare orde vind ik het gewenst dat de Oude Mollenhutseweg bij alle wedstrijden van N.E.C. vrij blijft van geparkeerde auto's. Zoals ik ook al heb aangegeven in de brief van 3 september 2002 levert de huidige parkeersituatie de politie grote belemmeringen op. De geparkeerde auto's leveren een onoverzichtelijke situatie op en geven potentiële ordeverstoorders veel gelegenheid een confrontatie op te zoeken en zich te verschuilen voor de politie. Omdat mijn besluit een wijziging betreft van het gemeentelijke opstelling ten opzichte van het parkeren wil ik voor het huidige seizoen het nieuwe parkeerregime alleen laten gelden voor de risicowedstrijden. Dit zijn de wedstrijden die in het zogenaamde knelpuntenformulier van de KNVB voor de competitie 2002/2003 als zodanig zijn aangemerkt. Voorts ben bereid -gelet op de korte voorbereidingstijd- voor de wedstrijd N.E.C.-Groningen op 2 oktober 2002 nog het oude parkeerregime toe te staan. De eerste risicowedstrijd waarvoor het nieuwe parkeerregime geldt is hierdoor de wedstrijd N.E.C.-P.S.V. op 26 oktober 2002. Mijn besluit zal geformaliseerd worden via het verbinden van een voorschrift aan de te spelen wedstrijden. Tenslotte ik graag de gang van zaken tijdens de huidige competitie met u evalueren. Ik zal deze evaluatie betrekken bij mijn voornemen om voor het volgende seizoen te besluiten bij alle wedstrijden de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's. |
Gemeente Nijmegen Directie Bestuur & Organisatie Bestuursondersteuning Kabinet & Veiligheid |
Vervolgvel 2 |
Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor de afweging die ik gemaakt heb vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde in Nijmegen. Met vriendelijke groet, de Burgemeester van Nijmegen, w.g. mevr. dr. G. ter Horst |
Rob Essers
| |||
Niek Engelschmanlaan 129 6532 CR Nijmegen (024) 355 81 71 rob@gaypnt.demon.nl | |||
De Burgemeester van Nijmegen mevrouw dr. G. ter Horst Korte Nieuwstraat 6 6511 PP NIJMEGEN | |||
Uw brief van | Uw kenmerk | Ons kenmerk | Datum |
C210 | 5 oktober 2002 | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Onderwerp | Bijlage(n) | ||
parkeren bij N.E.C. | 4. [ 1 | 2 | 3 | 4 ] | ||
Niet geheel toevallig trof ik bij de stukken voor de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur op 17 oktober 2002 ter informatie uw brief van 25 september 2002 aan over het besluit om bij de risicowedstrijden van N.E.C. de Oude Mollenhutseweg (per 1 januari 2003: Burgemeester Daleslaan) vrij te houden van geparkeerde auto's. Ik betreur het dat dit onderwerp op zo'n summiere wijze onder de aandacht wordt gebracht. toezeggingen Ik wil u in dit verband wijzen op andere toezeggingen die in het verleden gedaan zijn en de verwachtingen die bij omwonenden zijn gewekt. Als bijlagen treft u hierbij een verzameling citaten aan met betrekking tot de parkeerproblematiek afkomstig uit: In het kader van de inspraakprocedure voor het bestemmingsplan is voor de oplossing van de parkeerproblematiek veelvuldig verwezen naar het nog op te stellen beheersplan (lees: zoneringsplan) en de toezegging gedaan dat omwonenden hierbij betrokken zouden worden. Na een aantal jaren ligt er een (ontwerp)zoneringsplan dat begin dit jaar door het college is vrijgegeven voor inspraak. In dat plan wordt uitdrukkelijk gekozen voor langsparkeren op de Oude Mollenhutseweg. Hoewel het plan voor de zomervakantie van 2002 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden zou worden, moet de inspraakprocedure nog beginnen. openbare orde | |||
Blad 2. |
Is het de bedoeling om de afsluiting van de Oude Mollenhutseweg voor autoverkeer (vanaf drie uur vóór de wedstrijd in beide richtingen) te handhaven? En op welke wijze denkt u de parkeeroverlast in aangrenzende woonbuurten tegen te gaan? Het vrijhouden van de Oude Mollenhutseweg leidt in deze buurten ongetwijfeld tot een nog grotere parkeerchaos.
Emancipatiebuurt Een bijkomend probleem is het feit dat 122 woningen aan de Niek Engelschmanlaan / Jaap van Leeuwenlaan in strijd met de parkeernormen uit het bestemmingsplan Winkelsteeg III-67 zijn gerealiseerd. Na een uitspraak van de Raad van State is de bouwvergunning na bijna zeven jaar alsnog geweigerd. De gedoogbeschikking van B&W d.d. 18 maart 1997 lost het tekort aan parkeerplaatsen evenwel niet op. Bijzonder veel ergernis roepen de wegversperringen op waarmee bewoners en bezoekers van de Emancipatiebuurt bij voetbalwedstrijden worden geconfronteerd. Dat wordt nog versterkt door het ontbreken van enige voorlichting over het afsluiten van de Oude Mollenhutseweg, de onduidelijkheid over wie wel/niet mogen passeren, en het niet aangeven van een omleidingroute. communicatie Het is primair de verantwoordelijkheid van de Gemeente Nijmegen om de bewoners voor te lichten over de afsluiting van de voornaamste toegangsweg tot de Emancipatiebuurt en de (on)mogelijk- heden voor bestemmingsverkeer. Zonodig dient een omleidingroute aangegeven te worden. De gemeente kan en mag mijns inziens niet volstaan met het doorverwijzen haar burgers naar N.E.C. Bij de oplossing van de parkeerproblematiek dienen - conform eerdere toezeggingen - ook omwonenden betrokken te worden. Het niet informeren van de bewoners van de Emancipatiebuurt over het vrij houden van de Oude Mollenhutseweg (en het vergroten van de overlast voor buurtbewoners) verdient zeker geen schoonheidprijs. Met vriendelijke groet en hoogachting, |
Bestemmingsplan Volkspark De Goffert (gemeenteblad GB01-105)
Terinzagelegging ontwerpplan m.i.v. 31 augustus 2000
2. Huidige situatie 2.2. Functionele ruimtelijke structuur pag. 24
3.2. Knelpunten ruimtelijke hoofdstructuur pag. 29
pag. 30-31
4.3. Aanbevelingen functionele structuur pag. 36
pag. 41
8.1. Resultaten inspraak pag. 46 (reactie 3)
pag. 47 (reactie 4)
pag. 47-48 (reactie 5)
pag. 49-50 (reactie 6)
pag. 51 (reactie 7)
pag. 53 (reactie 9)
pag. 55 (reactie 10)
| ||||||||||||||||||||||
Bijlage 2: Verslag inspraak- en informatieavond Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen 9 februari 2000 8. Vragen en discussie pag. 67
pag. 72-73
| ||||||||||||||||||||||
Zoneringsplan Goffertpark
'kaders voor de toekomst' Januari 2002
4. Oplossingen voor het Goffertpark 4.1 Thema Verkeer en parkeren pag. 15
Regulering van de parkeerdruk bij activiteiten is gewenst voor een veilige en duurzame oplossing. Gekozen wordt voor langsparkeren (op de verharding) langs de Oude Mollenhutseweg en de Rentmeesterlaan in combinatie met het instellen van éénrichtingsverkeer. Daardoor blijven de bomen gespaard en wordt door parkeerhandhaving een groter aantal parkeerplaatsen gehaald (ongeveer 500 plaatsen) dan in de huidige situatie. Om te voorkomen dat er zoekverkeer ontstaat door tijdelijke wijziging van rijrichtingen, moet er een goed omleidingsplan worden opgesteld. De overige bezoekers moeten worden opgevangen op het terrein van de Jan Massinkhal en op het terrein naast Philips. Goede bewegwijzering is hiervoor noodzakelijk. Hiervoor moet een parkeerplan worden opgesteld. De parkeerproblemen bij grote evenementen (zoals popconcerten en dergelijke) hebben een eigen scenario conform de nota ‘Ruimte voor evenementen' en zorgen niet specifiek voor overlast op het terrein.
5.2 Spelregels voor het Goffertpark pag. 19-20
7.2 Maatregelen: uitvoering, noodzakelijk en gewenst pag. 24
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijlagen
4. Uitgewerkte thema's 4.1 Thema Verkeer pag. 10-12
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
kanttekeningen bij Zoneringsplan Goffertpark Onderstaande passage is afkomstig uit de bijlage bij een brief d.d. 22 maart 2002 aan het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen (onderwerp Zoneringsplan Goffertpark).
De keuze in onderdeel 4.1 Thema Verkeer en parkeren voor langsparkeren (op de verharding) langs de Oude Mollenhutseweg en de Rentmeesterlaan in combinatie met het instellen van éénrichtingverkeer, roept vragen op. Onduidelijk is in welke richting de Oude Mollenhutseweg wordt afgesloten voor autoverkeer en wat dit betekent voor de ontsluiting van de Emancipatiebuurt. Bovendien is onvoldoende rekening gehouden met het wegprofiel van de Oude Mollenhutseweg.
Ook de tijden waarop er éénrichtingverkeer ingesteld wordt en langsparkeren op de verharding toegestaan is, dient nader gespecificeerd te worden. Thans wordt de Oude Mollenhutseweg al drie uur vóór aanvang van dewedstrijd voor doorgaand autoverkeer afgesloten. Op doordeweekse dagen wordt de weg al voor de avondspits afgesloten. Na afloop van de wedstrijd duurt het nog enkele uren voordat de laatste auto's van de fiets- en voetpaden en uit de bermen zijn verdwenen. De realisatie van maximaal 60 extra parkeerplaatsen voor vips en sponsoren staat op gespannen voet met de 'Ruimtelijke Karakteristiek'. Een eventuele uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen dient in ieder geval gerealiseerd te worden op de gronden op de kaart die zijn aangewezen voor 'verkeersdoeleinden' (zie Bestemmingsplan Volkspark De Goffert). De ontsluiting van de Emancipatiebuurt voor bestemmingsverkeer en de afsluiting van deze buurt voor bezoekers van het stadion die hier hun auto willen parkeren, verdient speciale aandacht. Dit aspect ontbreekt nu nog bij de uitgewerkte thema's in bijlage 4. |
Beste Han, Vanavond was ik op een vergadering van de bewoners van het pand Niek Engelschmanlaan 57-129 (het voormalige Pensionaat Jonkerbosch). Verschillende medebewoners beklaagden zich over de wegafzetting van de Oude Mollenhutseweg afgelopen zondag waar zij met de auto 'teruggestuurd' werden. (Ik heb mij er afgelopen woensdag zelf nogal over verbaasd dat de Oude Mollenhutseweg op een doordeweeksedag al vóór 17.00 uur afgezet werd.) ["Van het kastje naar de muur..."] Je begrijpt dat de bewoners hier niet te spreken zijn over het feit dat hun woning bij thuiswedstrijden van N.E.C. - ook voor bewoners - niet normaal per auto bereikbaar is (terwijl de buurt hier overspoeld wordt met al dan niet verkeerd geparkeerde auto's van voetbalsupporters). [experiment] Hopelijk kun je mij zo spoedig mogelijk laten weten hoe de problemen van de bewoners opgelost kunnen worden. Met vriendelijke groet, | ||||||||
Parkeerverbod
op Goffert bij risicoduels NEC |
Door onze verslaggever NIJMEGEN - Burgemeester G. ter Horst van Nijmegen wil een verbod instellen op het parkeren van auto's aan de Oude Mollenhutseweg tijdens risicovolle thuiswedstrijden van NEC. Het verbod moet uiterlijk van kracht zijn voor de wedstrijd van NEC tegen Vitesse op zondag 8 december. De maatregel is ingegeven door de incidenten die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan bij de aankomst en het vertrek van bussen met bezoekende supporters. Ter Horst verwijst met name naar de ongeregeldheden tijdens NEC-Vitesse op 14 oktober vorig jaar. Nijmeegse supporters belaagden toen de Arnhemse bussen. Volgens de burgemeester en de politie leiden de geparkeerde auto's aan de voorzijde van het stadion tot een onoverzichtelijke situatie die relzoekers te veel in de kaart speelt. Zij kunnen dan te gemakkelijk de confrontatie opzoeken met rivaliserende supporterclans of de politie en zich daarna verschuilen. Ter Horst heeft nu aanvankelijk het parkeerterrein Winkelsteeg aan de Neerbosscheweg als alternatief aangewezen. NEC is daar echter niet gelukkig mee. Volgens de voetbalclub is dat terrein te ver verwijderd van het stadion. Omdat het parkeerverbod afwijkt van het huidige gemeentebeleid voor parkeren om en nabij de Goffert, zal het dit voetbalseizoen alleen gelden voor thuiswedstrijden van NEC die de KNVB aanmerkt als risicowedstrijd. Ter Horst meent deze uitzondering te kunnen maken op grond van haar verantwoordelijkheid voor het handhaven van de openbare orde. Zij wil het gemeentebeleid zodanig aanpassen dat vanaf volgend seizoen het verbod voor alle thuiswedstrijden van kracht is. Bewoners rond de Goffert zijn niet blij met het voornemen van de burgemeester. Zij zijn bang dat bezoekers zich straks niet houden aan de aangewezen parkeerterreinen, maar hun auto ergens in de wijk parkeren met alle overlast van dien. Bron: De Gelderlander, woensdag 9 oktober 2002 |
Parkeerverbod Oude Mollenhutseweg tijdens NEC-Vitesse |
Door onze verslaggever NIJMEGEN - Tijdens de voetbalwedstrijd NEC - Vitesse op zondag 8 december geldt in Nijmegen een parkeerverbod op de Oude Mollenhutseweg, de Busserweg en een deel van de Steinweglaan. Bezoekers worden vanaf verder weg gelegen parkeerplaatsen met pendelbusjes naar het stadion gebracht. De maatregel is ingegeven door de incidenten die zich in het verleden hebben voorgedaan bij aankomst en vertrek van bussen met bezoekende supporters. Met name tijdens de wedstrijd NEC -Vitesse van vorig jaar ging het mis. Nijmeegse fans belaagden toen de Arnhemse bussen. Volgens burgemeester en politie leiden de geparkeerde auto's aan de voorzijde van de Goffert tot een onoverzichtelijke situatie die relschoppers te veel in de kaart speelt. Bij de wedstrijd NEC - Ajax afgelopen voorjaar werd, tot grote tevredenheid van de politie, al eens geëxperimenteerd met een parkeerverbod op de Oude Mollenhutseweg. Burgemeester Ter Horst wil dat dat verbod geldt voor alle thuiswedstrijden van NEC. En eigenlijk zou die regeling er uiterlijk voor de aanstaande wedstrijd tegen Vitesse zijn, maar met NEC is nog geen overeenstemming bereikt over alternatieve parkeerplaatsen. Vandaar dat zij nu voor deze wedstrijd apart een verbod uitvaardigt. Bron: De Gelderlander, donderdag 28 november 2002 |
Ter Horst: parkeren NEC bij Neerbosscheweg en Steinweglaan |
Door onze verslaggever NIJMEGEN - Zo'n vijfhonderd bezoekers van thuiswedstrijden van voetbalclub NEC moeten met ingang van komend seizoen hun auto parkeren op parkeerplaatsen aan de Neerbosscheweg en de Steinweglaan. De Nijmeegse burgemeester Ter Horst doet dat voorstel aan de gemeenteraad. Om de veiligheid rondom het stadion te vergroten, wil Ter Horst vanaf het nieuwe voetbalseizoen een parkeerverbod instellen op de Burgemeester Daleslaan (de voormalige Ouwe Mollenhutseweg). Nu geldt deze regeling al voor risicowedstrijden. Het parkeerverbod moet voorkomen dat NEC-aanhangers verscholen tussen de auto's stenen kunnen gooien naar de bussen met bezoekende supporters. Eerdere proeven met dit verbod, tijdens NEC-Ajax op 5 mei vorig jaar en tijdens NEC-Vitesse op 8 december vorig jaar, zijn de politie goed bevallen. Voor de circa vijfhonderd auto's die anders op de weg voor het stadion zouden staan, zijn de parkeerplekken aan de Neerbosscheweg (425 plaatsen) en de Steinweglaan (125 plaatsen) een goed alternatief, aldus Ter Horst. Omdat de Neerbosscheweg meer dan een kilometer van het stadion ligt, zou een shuttiebusje de bezoekers daarvandaan naar de Goffert moeten brengen. Het gaat vooral om leden van de business-club en sponsors. NEC heeft nog enkele bedenkingen tegen het voorstel. De club is bang dat veel gewone supporters die nu hun auto aan de Neerbosscheweg en de Steinweglaan parkeren, moeten wijken voor de sponsors en luxe-leden. "Een niet te verkopen effect." Parkeren op de Goffertweide heeft de voorkeur van de voetbalclub. Ter Horst ziet parkeren daar echter als een aantasting van het karakter van het park. Bovendien zou het gras vervangen moeten worden door grasbetonstenen of kunststof om te voorkomen dat het kapot gereden wordt. Wel geeft zij toe dat de parkeerdruk in de wijken achter het stadion mogelijk iets toeneemt als de nieuwe regeling van kracht is. Bezoekers die met name de Neerbosscheweg te ver weg vinden liggen, zullen proberen dichter bij het stadion een plek te vinden, is de verwachting. Bron: De Gelderlander, donderdag 23 januari 2003 |
meer informatie... |
Edited by RE |
![]() |