'Laat geven van straatnamen over aan gemeenteraad' |
Door onze verslaggever NIJMEGEN - De gemeenteraad moet de bevoegdheid krijgen om straten een naam te geven.. Dat vinden GroenLinks, VVD en CDA in Nijmegen. Raadsleden van deze drie partijen hebben nu een initiatiefvoorstel ingediend om dit mogelijk te maken. Tot voor kort bestond er een aparte commissie Straatnaamgeving. Deze commissie bepaalde
hoe de nieuwe straten, wijken en delen van de stad benoemd moesten worden. De indieners van het initiatiefvoorstel zijn van mening dat 'juridisch niets in de weg staat om de straatnaamgeving bij de gemeenteraad té laten'. B en W vinden echter dat zij degenen zijn die over de namen van de straten gaan. De raadsleden Jan van der Meer (GroenLinks), Peter Paul Leferink op Reinink (VVD) en Jaap Lamers (CDA) hebben het initiatiefvoorstel ingediend. Zij vinden dat veel burgers zich juist nauw betrokken voelen bij de straatnaamgeving. Als zodanig kan die naamgeving een versterking betekenen voor de volksvertegenwoordigende rol van de gemeenteraad. Een raad kan signalen uit de lokale samenleving, suggesties en ideeën . adequaat oppikken, vinden de indieners van het voorstel. Als de raad zeggenschap krijgt over de nieuwe straatnamen, worden de burgers dus meer bij de lokale politiek betrokken, vinden de drie partijen. En dat is volgens hen niet het geval als de straatnaambevoegdheid bij het college van burgemeester en wethouders komt te liggen. Dan mogen de raadsleden namelijk geen zitting nemen in de adviserende Straatnaamcommissie. En ze mogen er ook niet meer over meebeslissen. Straatnamen als Burgemeester Daleslaan en Marikenstraat werden in de vorige raadsperiode na een publiek debat door de raad goedgekeurd. De drie willen dat graag in deze 'regeerperiode' van de Nijmeegse raad zo houden. Bron: De Gelderlander, donderdag 18 juli 2002 |
Date: | Fri, 13 Sep 2002 10:32:15 +0200 | ||||||
To: | Jan van der Meer <j_meer@dds.nl>,
Jaap Lamers <j.h.j.lamers@dlg.agro.nl>, Peter-Paul Leferink op Reinink <leferink@telebyte.nl> | ||||||
From: | Rob Essers <rob@gaypnt.demon.nl> | ||||||
Subject: | Kanttekeningen bij initiatiefvoorstel | ||||||
Cc: | "Krol, Ger C370" <g.krol@nijmegen.nl>, "Jorritsma, Tine C110" <t.jorritsma@nijmegen.nl>, Renate Bos <renatebos@altavista.nl> | ||||||
Kanttekeningen bij initiatiefvoorstel | |||||||
Het wegnemen van de juridische bezwaren tegen het initiatiefvoorstel 'Straatnaamgeving door de gemeenteraad' is wat moeilijk als niet precies duidelijk is waar de schoen wringt. Het heeft mij verbaasd dat het college de juridische bezwaren niet vooraf schriftelijk aan de commissie kenbaar gemaakt heeft, Van het argument dat het juridisch niet kan, word ik niet veel wijzer. Op basis van de summiere informatie uit de wandelgangen heb ik een aantal bepalingen uit de Gemeentewet op een rijtje gezet (zie bijlage). Als er nog meer relevante bepalingen zijn, hoor ik dat graag. artikel 84 Door de aanwezigheid van deskundigen (en burgers) is er dus geen sprake van een extra raadscommissie ex artikel 82. Er is evenmin sprake van een bestuurscommissie ex artikel 83. Van het overdragen van bevoegdheden door de raad of het college is immers geen sprake. Artikel 83 kan dus verder buiten beschouwing blijven. bevoegdheid
Kennelijk is er sprake van voortschrijdend inzicht. Over de vraag hoe het beste uitvoering gegeven kan worden aan de bevoegdheid van de raad inzake straatnaamgeving lopen de meningen echter nog uiteen. Het college stelt zich op het standpunt dat alleen hij (het college is mannelijk!) de beslissingen van de raad mag voorbereiden. artikel 160 De bevoegdheid van het college om beslissingen van de raad voor te bereiden is niet exclusief. Bij een commissie die is ingesteld om te adviseren over de beslissing op ingediende bezwaarschriften en een commissie belast met de behandeling van en de advisering over klachten komt het college er niet aan te pas. Ieder lid van de raad heeft zelfs het recht een voorstel ter behandeling in de raad in te dienen (artikel 147a). verordening Er is mijns inziens geen reden om aan te nemen dat "andere commissies" de besluitvorming van de raad niet zouden mogen voorbereiden. Of de wetgever met de voorbereiding van "beslissingen van de raad" door het college (artikel 160, eerste lid, onder b) iets anders bedoelt dan de voorbereiding van de "besluitvorming van de raad" door raadscommissies (artikel 82, eerste lid) meen ik te moeten betwijfelen. In alle gevallen kan de voorbereiding leiden tot een (ontwerp)raadsvoorstel dat aan de raad voorgelegd kan worden. Welke route een raadsvoorstel inzake straatnaamgeving in de toekomst precies aflegt, kan nader uitgewerkt worden. Het meest gangbaar lijkt mij de situatie dat het college het verzoek voor een straatnaam aan de commissie straatnaamgeving voorlegt en de commissie vervolgens zorg draagt voor een ontwerpraadsvoorstel (uiteraard in overleg mt het college). Het is niet meer per se noodzakelijk het raadsvoorstel ook nog in een van de andere raadscommissies te bespreken. De ambtenaren die in het verleden belast waren met de voorbereiding van de collegevoorstellen kunnen in de toekomst de commissie ambtelijk ondersteunen. De dualisering van het gemeentebestuur betekent alleen dat niet het college, maar de commissie straatnaamgeving het voorstel aan de raad voorlegt. Het staat het college overigens vrij om in voorkomende gevallen een alternatief voorstel aan de raad voor te leggen. De bevoegdheid van het college (artikel 160, eerste lid, onder a) wordt dus op geen enkele wijze ingeperkt. wijzigingen
Als een lid van de raad het recht heeft om een voorstel ter behandeling in de raad in te dienen, hebben drie raadsleden gezamenlijk dat ook. Hetzelfde recht kan mijn inziens in de verordening toegekend worden aan een commissie waarin drie raadsleden zitting hebben. tot slot
Tot zover mijn eerste kanttekeningen naar aanleiding van de behandeling van het initiatiefvoorstel in de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur van 2 september 2002. Hopelijk is de snelheid waarmee deze reactie tot stand gekomen is, niet ten koste gegaan van de kwaliteit. En om te voldoen aan mijn eigen wettelijke verplichtingen wil ik hierbij ook de aandacht vestigen op het feit dat ik nog wel een geschikte kandidaat voor het secretariaat van de commissie straatnaamgeving weet. :-) In plaats van een uitzetting zou die benoeming wel eens tot een besparing kunnen leiden! Rob Essers | |||||||
Gemeentewet | |
HOOFDSTUK V. DE COMMISSIES
§ 1. Commissies Artikel 82 Artikel 83 Artikel 84
Artikel 147 Artikel 147a Artikel 147b
Artikel 160 | |
1 | "De bekendmaking geschiedt door plaatsing in het gemeenteblad, dan wel, bij gebreke daarvan, door opneming in een andere door de gemeente algemeen verkrijgbaar gestelde uitgave." (artikel 139, tweede lid) |
2 | "Besluiten van het gemeentebestuur die algemeen verbindende voorschriften inhouden, liggen voor een ieder kosteloos ter inzage op de gemeentesecretarie of op een andere door de raad te bepalen plaats." (artikel 140) |
3 | " Een ieder kan op zijn verzoek een afschrift verkrijgen van de besluiten van het gemeentebestuur die ingevolge artikel 140 ter inzage liggen." (artikel 141) |
4 | "De bevoegdheid tot regeling en bestuur inzake de huishouding van de gemeente wordt aan het gemeentebestuur overgelaten." (artikel 108, eerste lid) |
5 | "Regeling en bestuur kunnen van het gemeentebestuur worden gevorderd bij of krachtens een andere dan deze wet ter verzekering van de uitvoering daarvan, met dien verstande dat het geven van aanwijzingen aan het gemeentebestuur en het aan het gemeentebestuur opleggen of in zijn plaats vaststellen van beslissingen, slechts kan geschieden indien de bevoegdheid daartoe bij de wet of krachtens de wet bij provinciale verordening is toegekend." (artikel 108, tweede lid) |
Edited by RE |